Et montessoriklasserom er annerledes enn et vanlig klasserom. Det er ikke skolepulter i vanlig forstand. Det er heller ikke noe kateter og tavle. Elevene arbeider i grupper eller enkeltvis, ved et bord eller på gulvet - avhengig av hva det materiellet de arbeider med krever.
I montessoripedagogikken snakker vi om det forberedte miljøet. Med det mener vi et miljø som er tilpasset behovene barna har og det utviklingstrinnet de er på. Det handler både om hvordan det fysiske miljøet ser ut, med for eksempel møbler som er tilpasset barna, at de har plass til å jobbe både ved bord eller på tepper på gulvet, men også om det som skjer i miljøet. Et forberedt miljø er et fredelig og harmonisk sted som støtter vekst og utvikling, et miljø der det tilbys konstruktive og positive aktiviteter.
Elevene bruker spesiallaget materiell. Hensikten med materiellet er å hjelpe elevene til konkret å forstå abstrakte begreper. Hjerneforskning viser at læringsutbyttet øker når hånden gjør noe som er relatert til det vi skal lære. Montessorimateriellet er «konkretiserte abstraksjoner», det gjør abstrakte konsepter synlige og håndterbare.
For at elevene skal lære seg å dele med andre og å vente på tur, finnes det ikke mange eksemplar av hvert materiell i klasserommet. Etter bruk skal materiellet settes tilbake på plass i den stand det ble hentet.
Elevene i en montessoriskole går i aldersblandede grupper. Aldersblanding er et grunnleggende montessoripedagogisk prinsipp. Elever med ulik erfaringsbakgrunn får samarbeide og lære av hverandre, og den enkelte elev får arbeide på mange nivåer samtidig, etter evne og interesse. .«Våre skoler viser at barn av ulik alder hjelper hverandre. Det er mange ting som ingen lærer kan formidle til et tre år gammelt barn, men som et barn på fem kan formidle med letthet.»Maria Montessori